sunnuntai 4. joulukuuta 2016

Oletko ystävä itsellesi?

Tänään blogipostaus kuuluu joulukalenteriin. 
Jos et ole vielä huomannut niin facebookissa https://www.facebook.com/KRISTAKOHONENN/ 
sekä instagramissa @_kristakatariina on meneillään joulukalenteri, joten ota ne ihmeessä seurantaan! Luvassa postauksia, terveellisiä reseptejä, alekoodeja sekä myös ihan oikeita joulujuttuja.





Puhutaan hetki siitä millainen suhde meillä on itseemme. Tätä aihetta ei toki voi yleistää. Meillä kaikilla on omanlainen suhde itseemme, toisilla se on lähellä täydellistä, toisilla olematon ja toisilla taas se suhde piiloutuu valheiden taakse. 

Ihmiset miettivät hyvin paljon sitä mitä mieltä ovat muista ihmisistä: mä niin tykkään tuosta mun työkaverista! Ompas mun sisko upea ihminen. Kylläpä tuo nainen kaupankassalla on kaunis! 

Ja näinhän saa toki ajatella! Muistakaa myös kertoa se toiselle. 

Mutta mitä te ajattelette itsestänne? Mitä te kerrotte itsellenne? Uskokaa pois, sillä on suurempi merkitys kuin uskotkaan. 


Oon sanonut ennenkin, että kaikki lähtee pään sisältä, siitä mitä me ajatellaan. Jos et ajattele positiivisesti, ei sun elämäkään positiivista ole. Ajatuksilla on suurempi voima meidän elämään kuin me tiedostetaankaan. Ja tää on ihan fakta.

Mieti hetki miten olet viime aikoina puhunut muille ihmisille tai ajatellut muista ihmisistä? Jos ajatukset on negatiivisia niin se on jo toinen asia, koita muuttaa niitä. Mutta jos pääasiassa on positiivista, kannustavaa, kehuvaa, rakentavaa niin hienoa! Jatka samaa rataa. 

Mieti sitten miten olet itsellesi puhunut tai itsestäsi ajatellut? Kuulostaako mukavalle? Jos sanoisit samoja asioita ystävällesi, olisiko hän innoissaan vai vihainen tai jopa surullinen? 




Olen huomannut sen kuinka paljon, etenkin naiset, puhuvat itselleen negatiivisesti. 
Siinä on ystävyys kaukana itsensä kanssa. 
Miksi emme olisi ystäviä itsellemme? 

Itselleen on toki helpompi puhua negatiivisesti ja sanoa mitä sylki suuhun tuo. Sehän ei ketään muuta loukkaa. Mutta eihän ole reilua, että me itse loukkaamme itseämme? Meissä jokaisessa on virheitä/vikoja, se ei ole salaisuus sillä kukaan ei ole täydellinen. Mutta meissä kaikissa on myös jotain uniikkia ja mahtavaa, josta voi olla iloinen ja ylpeäkin! Joku voi olla jopa kateellinen jostakin asiasta mikä sinussa on, mutta sinä et ehkä edes tiedosta sen olemassa oloa, koska keskityt vain itsesi solvaamiseen.

Joillekkin ei ole helppoa rakastaa itseään. Mutta se elämä on vaan niin perkuleen paljon vaikeampaa jos me ei itsestämme tykätä. Kaikkia muita ihmisiä me pääsemme pakoon, mutta emme itseämme. Minä itse olen oikeasti elämäni merkittävin ja tärkein henkilö, niin itsekkäältä kuin se kuulostaakin. Mutta jos tämä suhde, ystävyyssuhde itseeni, ei ole kunnossa niin elämä on hankalaa. Ei elämästä voi nauttia kunnolla, elämä ei ole niin täynnä iloa ja positiivisuutta kuin se voisi olla. 





Ihmiset eivät pidä itsestään milloin mistäkin syystä. Enkä näitä syitä vähättele, on minullakin kokemusta asiasta. Ihmisillä on vain tapana korostaa niitä negatiivisia asioita, vaikka joukkoon mahtuisi myös monta hyvää juttua! 

Mä oon tänä vuonna työstänyt tätä mun suhdetta itseeni. Nyt mä oon itseni ystävä ja hyvä ystävä olenkin. Kannusta ja tsemppaan itseäni eteenpäin kohti unelmia ja kerron näyttäväni hyvälle, kun seison alusvaatteissa peilin edessä. Jopa silloinkin kun vatsamakkarani meinaa ahdistaa! En ajattele enää, että kaikki muut ovat parempia kuin minä ja ansaitsevat enemmän. 
Jokaisella meillä on lupa unelmoida, lupa tuntea itsemme kauniiksi, lupa saavuttaa mitä vain ja me todellakin ollaan kaikki samanarvoisia!

Tiedostan kuitenkin ne asiat missä omasta mielestäni olisi parantamisen varaa, mutta en keskity niihin. Vaan keskityn siihen mikä just mussa on mahtavaa ja hyvää! Ja niitä asioita on tänä vuonna löytynyt paljon.

Elämä on nyt paljon parempaa, kun olen ystävä itselleni. Se on vaikuttanut kaikkeen. 

Mieti säkin omaa suhdettasi itseesi. 
Kohteletko itseäsi miten sattuu vai ystävänä?
Jos puhut itsellesi sellaisia asioita mitä et koskaan sanoisi ystävällesi niin älä jatkossa sano niitä itsellesikään. 


Rakasta itseäsi. Siinä on niin paljon voimaa! 
-krista






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti