torstai 8. joulukuuta 2016

Mitä kannattaa huomioida elämäntapamuutoksessa ja terveellisen elämäntavoittelussa?

Joulukalenterin luukku numero 8. 


Tätä usein kysytään ja päätimpä tehdä postauksen siitä mitkä asiat mä koen tärkeiksi huomioida, niin aloittaessa kuin vuosienkin jälkeen.

En aio tässä kertoa sitä kuinka tulisi syödä tai liikkua. Aion kertoa jotain aivan muuta.
Mä koen, että monet tietää kuitenkin pääpointit kuinka elää terveellisesti, pudottaa painoa, kasvattaa lihaksia. Ja kauheasti pääpointteja enempää mäkään en osaa kertoa sillä en ole ammattilainen.
Eli pitää syödä usein ja hyviä lähteitä, tehdä elämäntapamuutos eikä kitudieettailla kolmea kuukautta, pitää etsiä mielekäs liikuntamuoto ja muistaa levätä. Ja kaikki toki yksilöllisesti toteuttaen.


Oisko 2014?


Tässä kohtia joita kannattaa ihan oikeasti jokaisen miettiä ja pitää ne myös mielessä:



1. Pohdi asioita syvemmin/tarkemmin

Usein jotenkin päätetään vaan, että "hei nyt mä pudotan painoa!" mutta sitten se ajatus jää siihen ja aletaan suoraan toimimaan. Toki joillain voi toimia näinkin. Mutta kannattaa miettiä silti myös, että miksi mä haluaisin sitä painoa pudottaa? Miten se olisi mun itseni kannalta paras tehdä? Onko tälle nyt ihan oikea syy vai haluanko vain miellyttää muita? Mitä haluan mun elämässä ja itsessäni oikeasti muuttaa? Ratkaiseeko tämä painonpudotus niitä asioita? Oisko terveys tärkeämpi kuin vaakalukema? Miltä mä haluaisin mun elämä näyttävän vuoden päästä tai kahden? Kun on selvillä syyt MIKSI niin on paljon parempi alkaa toimimaan ja tavoittelemaan sitä MITÄ haluat saavuttaa. Plus se hahmotus siitä mihin haluat päästä motivoi sua luultavasti jatkamaan eteenpäin. Kirjaa näitä vaikka ihan paperille ja mieti usein.

2. Hallitse tunteet ja ajatukset kaiken alla

Useimmilla, etenkin painonpudottajilla, siellä taustalla on niin suuri tunneviidakko, että sitä täytyy selvittää ennenkuin hommataan salikortti ja aletaan herkkulakkoon. Tämä kohta viittaa ehkä vähän myös ykköskohtaan. Olen ennenkin sanonut, että kaikki alkaa meidän ajatuksista. Monilla meistä on sellaisia "henkisääiälukkoja" jotka ihan oikeasti voi koitua vaikeaksikin esteeksi ylittää. Meidän pääkoppa on kuitenkin se mikä pitää meidät liikkeellä kohti tavoitteita, meidän vartalo vaan seuraa perässä. Usein siis kannattaakin ottaa hetki itselle. Mistä mä pidän ja en pidä elämässä/itsessäni? Miksi näin on? Mitkä on mun suurimmat vaikeudet? Onko mulla kenties jotakin henkisiä ratkomattomia asioita? Tunnesyöminen aika usein. Onko mulla jotakin traumoja, asenteita tms mitkä herättää negatiivisia ajatuksia? Ihmisen täytyy saada sitä päätä mukaan tähän juttuun. 

3. Älä lähde liikkeelle suoraan negatiivisuudesta itseäsi ja elämääsi kohtaan

Vaikkakin olen sanonut myös sitä, että jos et ole tyytyväinen peilikuvaasi kilojen takia niin sitä voi muuttaa. Ei siihen tarvitse tyytyä, sillä se asia on muutettavissa. Mutta on täysin eri asia lähteä liikkeelle näin: "Mä oon aivan kamalan ruma ku oon lihava. Ei ihme ettei kukaan muukaan halua mua katella ku mä itsekkään en halua. Pakko pudottaa ainakin 30 kiloa niin ehkä saan elämästä kiinni." kuin näin: "En mä nyt ehkä ihan tyytyväinen tähän vartaloon ole, vaikka on mussa silti paljon hyvääkin. Ehkä mä voisin panostaa itseeni hiukan, alkaa katsomaan mitä mä syön jos tää peilikuva joskus oiskin erilainen." Toivottavasti huomasitte eron. Mä en aio kannustaa siihen, että hyväksykää vartalonne just sellasina kuin ne on jos se on sulle oikeasti mahdotonta. Mullekkin se oli mahdotonta, vaikka kuka sano mitä. Toki kannustan siihen, että siitä kannattaa opetella tykkäämään, mutta jos olet yrittänyt vuosia niin ehkä on aika tehdä jotain muuta? Tai toisinpäin: jos olet vuosia laihduttanut, mutta et vieläkään ole tyytyväinen niin ehkä nyt yrität pitää itsestäsi sellaisena kuin olet? Mä kannustan tekemään asioita, jotka johtaa siihen tyytyväisyyteen itseään kohtaan, oli ne sitten mitä vaan. Mutta älä lähde sillä asenteella liikkeelle, että minä ja mun elämä ollaan ihan paskoja, olen hyvä SITKUN olen tän painonen. Elän elämääni VASTA kun olen tän näköinen. 

4. Asenne kuntoon

Ensimmäisenä pitää unohtaa "Kaikkimullehetinyt" -asenne. Se vasta onkin vaikeaa, ja tää on varmaan jokatoisella ihmisellä. Halutaan muutamissa kuukausissa jopa viikoissa selkeitä tuloksia vaakalukemaan, peilikuvaan, lihastenkasvuun. Sitten kun niitä ei synnykkään niin luovutetaan. Hetken päästä kokeillaan uudestaan ja sitten ollaan jojoilukierteessä. Kuulostaa tutulle? Muutokset vaatii aikaa. Jos olet vuosia kerännyt esim. useita kymmeniä kiloja niin eihän se voi muutamissa kuukausissa lähteä? Tai no ehkä voi, mutta ei kovin kannattavasti. Ja lihasten kasvatus on vielä hitaampaa kuin painonpudotus. Ja sun on uskottava itseesi. Jos ajattelet vain, että en osaa/pysty/jaksa niin mitään ei varmasti tapahdu. Noi ajatukset vaikuttaa sun tekoihin jolloin niistäkin tulee sellaisia, että et oikeasti osaa, pysty etkä jaksa. Mutta jos sä haluat saada niitä hyviä tuloksia niin sun on oltava kärsivällinen, tehtävä töitä. uskottava itseesi, mentävä positiivisella asenteella eteenpäin. Joskus se palkitaan! 

5. Ota itse vastuu itsestäsi

Näimpä. Kukaan muu ei sun puolesta niitä muutoksia tee. Ei edes se PT, vaikka sulla olis sellanen. Sä itse kuitenkin katsot mitä sä syöt, miten liikut, miten nukut, miten ajattelet. Ei ole sun perheen tai puolison vika, jos kotona syöt herkkuja joka ilta. Ei vaikka se sun puoliso olisi ne ostanut. Hän tuskin tunkee niitä sun suusta alas. Meidän täytyy itse hallita meidän ajatukset ja sitten niistä syntyvä kehon liike. Mitä se käsi nostaa suuhun tai kuinka kovaa se keho painaa lenkkipolulla. Oikotietä onneen ei ole. Ota siis vastuu itsestäsi äläkä odota, että joku pilleri tai dieetti hoitaa hommat sun puolesta. Muuta ihan itse niitä omia elämäntapoja. Jos sulla on ammattilainen apuna niin ota vastuu siitä, että sä kanssa toteutat sitä saatua ohjetta. (Toki aina ne ei anna tuloksia, vaikka kuinka noudattaa, mutta ei sekoiteta sitä tähän.) 

6. Vaadi itseltäsi sopivasti, älä liikaa

Usein ihmiset ovat joko liian kilttejä itselleen tai sitten liian ankaria. Joko annetaan lupa syödä usein suunnitelmien ulkopuolelta "No voinhan mä tän yhen pullan ottaa" ja tää toistuu joka päivä tai "kävin eilen lenkillä niin voinhan mä tänään jättää sen välistä". Tai sitten ollaan niin, että "En varmaan ota tota yhtä pullaa kerta kuussa, kun jos mun paino ei sitte tipu niiku haluan." tai "Varmasti meen tänään tekemään viikon kahdeksannen treenin, kun musta tuntuu ettei noi lihakset kasva." Missä kultainen keskitie? Joskus saa antaa itselleen luvan siihen pullaan ja treenien väliin jättöön, mutta silloin kun tilanne on oikeasti sopiva. Itseltään ei voi myöskään vaatia liikaa mikä taas johtaa stressiin sekä loppuun palamiseen. Tässäkin kannattaa tutkailla itseään. Tunnista näitä tilanteita/ajatuksia. Laita itsesi joskus koville, mutta ei niin, että painat aivan yli!

7. Poistu mukavuusalueeltasi

Viitaten vahvasti edelliseen. Jotta muutoksia halutaan niin on tehtävä jotain toisin. Mitä isompia muutoksia sitä isompia tekoja. Kyllähän sen jokainen ymmärtää, että jos on tottunut illat viettämään sipsien kanssa sohvalla niin ei sillä menolla kasva lihakset, terveys parane tai paino laske. Usein sanotaan, että kehitys tapahtuu juuri silloin kun sä astut pois mukavuusalueeltasi. Kaikki tiedostaa kyllä sen olemassa olon, mutta aina ei ehkä uskalla mennä sen rajan yli. Tää on myös mun ongelma. Se on vaan fakta, että kaikki ei aina ole kivaa ja mukavaa. Joskus pitäis pakottaa itsensä treeneihin ja vetää siellä aivain täysiä, vaikka se siinä hetkessä tuntuukin aivan paskalta. Joskus pitää opetella syömään useammin, juomaan lisää vettä, syömään hedelmiä tai vaikka venyttelemään, vaikka se tuntuiskin ihan kamalalta. Mutta en koekkaan, että elämänsä muuttamisen kuuluu olla kivaa 100% ajasta. Kyllä sinne mahtuu muutama hetki jolloin kaikki on aika kamalaa, mutta nää hetket palkitsee eniten tulevaisuudessa.

8. Tavoitteet selkeiksi

On hyvä olla tavoitteita. Niiden kautta tietää mihin ollaan menossa ja kun niitä saavuttaa tulee aivan mahtava fiilis! Kannattaa kuitenkin tarkentaa itselleen mitä juuri mä haluan, palaten kohtaan yksi. Miksi mä haluan muuttua? Miltä mun elämän pitäisi näyttää kuuden kuukauden tai vuoden päästä? Onko se parempi olo, itsensä hyväksyminen, -20kg, pienemmät vaatteet, lisää lihasta? Jotain tavoitteita kannattaa olla, jotta sä muistat joka päivä miksi sä tätä teet. Toki se voi olla esim. se, että sä haluat pysyä terveenä ja onnellisena. Sitten sä muistat aina kun kalenterissa lukee kerta viikkoon "tanssitunti", että aivan! tää on se mikä ylläpitää mun hyvää oloa, empä jätä välistä. Kannattaa kuitenkin pohtia tavoitteita realistisesti. Ei kannata ottaa mallia fitnesskisaajista; "tolta mäkin näytän vuoden päästä!" ja tämän hetken tilanne on 25kg ylipainoa eikä yhtään lihasta rasvan alla. Tai; "mun kaveri pudotti vuodessa 140 kilosta alle 100 kiloon, mäkin teen niin!" ja lähtökohta itsellään on se 100 kiloa. Kun eihän noi ole verrattavissa toisiinsa. Omat tavoitteet, realistiset sellaiset, eikä oteta mallia koko ajan siitä mitä muut tekee. 

9. Älä huijaa itseäsi

Tätä näkee aika usein. Mietitään miksi paino ei tipu, kun sitten ei myönnetä itselleen ettei ole kolmeen viikkoon liikkunut tai herkut on maistunut vähän joka ilta. Tai ei olla täysin noudatettu PT:n ohjeita ja sitten valitetaan ammattilaiselle, kun mitään ei tapahdu. Tai kuntosalilla ei oikeasti tehdä kunnon treenejä, sanotaan vaan "kyllä mä sielä kävin" ja ihmetellään kun tuloksia ei kuulu. Tai ei välitetä ruoka-ajoista ja sitten mietitään miksi voi niin huonosti eikä jaksa. Uskotellaan siis vaan itselleen, että kaikki on aivan hanskassa eikä ole minun vika, että tässä ei mitään kehitystä tapahdu. Vaikka usein, kun rehellisesti tarkastelisi omia toimiaan tietää mistä se johtuu. Mä tiedostan ne hetket, kun kaikki ei oo hanskassa. Sitten en kyllä ihmettelekkään jos turvotusta esiintyy tai olen väsynyt, kun myönnän sen johtuvan siitä, että olen syönyt liikaa tai en ole pitänyt vireyttä yllä liikkumalla.

10. Älä keksi tekosyitä

No mikä sitten on tekosyy ja mikä oikea syy? Se onkin aika vaikeaa, mutta tässä jokaisen pitää taas tutkailla itseään ja olla itselle rehellinen. "En mä vaan jaksa lähteä lenkille, kun oon niin väsynyt" vaikka oikeasti ei huvita. Tai "Ei mulla oo aikaa syödä terveellisesti, kun mulla on vuorotyö." vaikka oikeasti mun mielestä kaikki on kiinni siitä miten suunnittelee etukäteen. Kaikilla meillä on kiireitä. "Ei mulla oo varaa syödä terveellisesti" ja kuluttaa rahaa esim. päihteisiin tai herkkuihin. "En mä taida tänään lähteä salille, kun on tekemistä." ja sitten kotona katsoo elokuvaa. "Ei mulla oo varaa liikkua, kun salikorttikin maksaa paljon" ja sitten kotijumpat tai lenkkeily on aivan ilmaista. "Mulla ei oo varaa ammattilaisen apuun, joten en voi onnistua" kyllä voit, ota vastuu itsestäsi. On toki olemassa oikeita syitäkin, mutta paljon myös tekosyitä. Toisen on vaikea sanoa toisen puolesta, mutta ole rehellinen itsellesi.

11. Valmistaudu hankaliin hetkiin

Niitä varmasti tulee! Kannattaa miettiä etukäteen, että mitkä vois olla sellasia juttuja, että ne vaikeuttaa mun elämää/elämänmuutosta? Suunnitelmaa sille miten voisin sitten toimia tai miten hallitsen sen, jos kaikki kaatuu päälle. Henkinen työstäminen, eli usko itseen ja siihen että kyllä tää tästä, on varmaan avainasemassa sillon kun on vaikeaa. Ei kannata heittää hanskoja tiskiin heti kun joku ärsyttää/itkettää/vituttaa. Listaa vaikka etukäteen mitkä ois niitä hetkiä mitkä sulle on vaikeita. Mieti etukäteen mistä saisit voimaa jatkaa reippaasti eteenpäin.

12. Muista muutkin mittarit kuin vaaka

Tää on  niin tärkee! Mun täytyy itsekin työstää tätä valtavasti. Usein painonpudottajat saa tästä ihan oikean ongelman. Selvitä sun suhde vaakaan, se on ystävä ei vihollinen. Toki jos on paljon painoa niin ymmärrän, että on kiva kun vaakalukema pienenee. Mutta siitä ei kannata ottaa stressiä! Vaaka ei kuitenkaan kerro läheskään kaikkea. Katso ennemminkin peiliin, ota mittoja, käy kehonkoostumusmittauksissa joskus, seuraa vaatteita, seuraa yleistä oloa ja fiilistä, mieti sitä miltä susta oikeasti tuntuu. Onko sulla fyysisesti parempi olla ja voitko henkisesti paremmin? Terveys ja hyvinvointi kertoo kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä painolukema.

13. Tukiverkosto

Kun olet selvittänyt itsesi kanssa mitä haluat ja miksi, niin siitä kannattaa kertoa jollekkin toiselle. Mieluiten sellaiselle kenen kanssa oot usein tekemisissä, keneltä voisit saada tukea mahdollisimman paljon. On helpompaa, kun on joku joka kuuntelee ja tukee vierellä. Joskus te tukiverkosto ei ole niin kannustava kuin toivoisit ja silloin kannattaa ottaa asia puheeksi. Jos vierelläsi on ihminen joka ei niin hyvin ole tukena kuin toivoisit, niin näytä tämä postaus hänelle: https://dobetterlifechoices.blogspot.fi/2016/11/sinulle-painonpudottajan-kumppani.html

14. Ole ystävä itsellesi

Usko itseesi! Kannusta ja kehu eteenpäin, äläkä ainoastaan soimaa ja hauku. Muista kuitenkin olla myös rehellinen. Yksi tärkeimmistä ihmissuhteista on kuitenkin suhde itsensä kanssa. Siihen kannattaa ja pitääkin panostaa. Puhu itsellesi niin kuin puhuisit hyvälle ystävälle. Lisää aiheesta täällä: https://dobetterlifechoices.blogspot.fi/2016/12/oletko-ystava-itsellesi.html










Unelma Itsestä

Kun kirjoitin tätä postausta, mulle tuli vahvasti mieleen ajatuksia Unelma Itsestä online valmennuksesta. Tämä ei ole maksettu mainos, mutta pakko mainita. Jos haluat käsitellä juuri yllämainittuja asioita sekä toki ihan niitä peruspilareita niin kannattaa tutustua: 



Nyt on tammikuussa alkamassa taas valmennus, joka kestää 16 viikkoa. Sen aikana käydään läpi teemoittain kaikkea mikä liittyy hyvinvointiin, terveyteen, itsensä hyväksymiseen ja unelmien jahtaamiseen. Toki mukana vinkkejä treeneihin ja syömiseen sekä upeiden naisten tuki! Kannattaa tutustua Online valmennukseen yllä olevasta linkistä :) Etenkin jos sua kiinnostaa henkisen puolen jutut ja nämä perinteiset "noudatan grammantarkkaa ruokavaliota ja treeniohjelmaa" valmennukset ei ole sinua varten. Tämä on siis vain naisille.

Lisäksi sieltä saa ostettua itselleen kirjoja, joiden vinkkien ja tehtävien avulla voi mennä joko 16 viikkoa tai koko vuoden eteenpäin! Löytyy sieltä myös voimakortit. Työkirja on aivan mahtava apu asettamaan itselle tavoitteita, pohtimaan omia henkisiäkin lukkoja ja ajatuksia. 

Nyt nämä tuotteet, niin Unelma itsestä online valmennus, Työkirja, Unelma vuosi valmennuskirja sekä voimakortit, ovat -20% koodilla: 
krista20joulu 
10.12.2016 saakka ja osassa on jo valmiiksi alennusta ja niistäkin vielä se 20% !
Klikkaa siis linkki auki ja tutustu.


Nyt pohtimaan sitä omaa elämää ja suhdetta itseen. Mä muistutin eilen taas itseäni siitä, että olempa minä aika hyvä tämmösenä kuin oon ja kohta lähden salille pitämään yllä hyvinvointiani! 
-krista




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti